onsdag 12 oktober 2011

Retorik är retorik och inget annat!

I partiledardebatten idag var naturligtvis Håkan Juholt rent retoriskt fullständigt lysande. Han talade tydligt, han hade effektfulla upprepningar, han hade ögonkontakt med motståndarna när han skulle ha det. Men han var osmaklig mot Jimmie Åkesson, som ville han få poäng för det.

Politiskt kan jag inte bedöma innehållet. En tunnel till Helsingör, tja, varför inte eller varför då? Utbyggnad av Bothniabanan. Är det bra? vet inte. Och så detta gafflande om utbildning och högskoleplatser. Till vad? För vad? För utökad högskolehobbyverksamhet utan avsättningsmöjligheter?
Gå in och titta på högskolornas/universitetens kurser och program!
Mycket var förr sådant som låg på studieförbunden. Dessa har visst, å andra sidan, tagit över en del, som jag misstänker att de inte BORDE ha tagit över från BTH, läste jag häromdagen.

Om högskolor/universitet vet jag mycket. Jag har varit student sedan 1963 med undantag för en del år i mitten av denna tid. Om studieförbundsverksamhet, folkhögskolor, Kom.Vux. och AMU vet jag också mycket. Många har gått där i stället för på bidrag. Visst, andra har kommit vidare, det finns både ock. Men det finns en stor övertro inom S på utbildningens välsignelse och förutsättning för jobb.

Men hur väl nu Socialdemokraternas partiledare än talade, så sade detta tal inte ett dugg om hans omdöme, hans trovärdighet och hans förmåga till att få politiken genomförd.

God retorik är, som sagt, inget annat än vackra ord sagda på rätt sätt.

2 kommentarer:

vally sa...

...som de lovordade Sahlin, när det begav sig den gången.
Månne överträffade han henne...

LFL sa...

"Men det finns en stor övertro inom S på utbildningens välsignelse och förutsättning för jobb."

Detta är en sak som jag verkligen håller med dig om.