tisdag 18 oktober 2011

Lobbyister och infiltratörer

Med de nya medierna ritas kommunikationsvägarna om, inte minst i den politiska debatten.
Det är fritt fram att debattera även i andra politiska partiers forum utan att man är partimedlem.
Men nog tycker jag att man kan vara så ärlig att man låter detta framgå!
Själv har jag deltagit en del i mitt gamla partis bloggdiskussioner, dock under eget namn och med uppgifter om att jag är en före detta partimedlem. Jag har ju bytt parti sedan sju år tillbaka efter 28 år i mitt gamla. Så lite ränder finns kvar. Präktighetsränderna, trodde jag. Men de verkar mera finnas i mitt nya parti.

Nåväl, men vad hittar man i bloggvärlden? Jo, människor som glatt surfar mellan olika partier under hel- eller halvfalsk flagg eller med ständiga partibyten. Vad kallar man dem? Lobbyister eller infiltratörer?

Borde inte partierna se upp med att få in åsiktsmaskiner, som någon skrev om? Trots allt, får vi väl hoppas, att det finns en människosyn i botten såväl politiskt som kyrkligt. Utan den finns det ju ingen som helst ideologi, bara skiftande uppfattningar i olika frågor.Är det en sådan politik vi vill ha?

Inga kommentarer: