måndag 10 oktober 2011

Åsiktstankar och annat på morgonen

Tänk vad det är skönt med artiga och lyssnande människor, tänkte jag efter lördagens konferens. Man blir liksom lugn i sitt inre när det ges utrymme för olika åsikter. Men så är ju mitt parti. Vi får lov att tänka fritt.

Annat visade sig i söndagens Agenda. Där demonstrerade två omogna partiledare klart och tydligt att detta att tänka fritt och ha andra åsikter  får man inte, man vill då inte ens vistas i samma rum som dem, som man betraktar som inte rumsrena. När började gamla kommunistpartiet egentligen bli rumsrent för sossarna?

Nu kan jag faktiskt inte begripa vad det är  för märkligt att tycka att människor ska hjälpas i sitt hemland i stället för att man ger asyl här i en helt annorlunda kultur, där de kanske aldrig någonsin kommer att känna sig hemma. Men detta är nog en brist på insiktsförmåga som jag har! Visst, SD kan visst vara dolt rasistiska i andra fall, men detta kan i vart fall inte vara ett tecken på detta.

Däremot blir jag fruktansvärt upprörd över att gamla föräldrar, som i sina sista år kommit till Sverige för att vara hos sina barn, blir avvisade trots både sjukdom och ensamhet i hemlandet. Vad är det för omänskliga regler på Migrationsverket? Det är ju helt sjukt!

Åsa Romson, Miljöpartiets nya språkrör, föll i god jord hos dem som satte betyg. Själv gillar jag inte en så forcerad och alltför högljudd debattstil. Är det så man ska vara för att gå hem? Men hon var kanske nervös.

---------------------
Nu ska tydligen inte äldre ha råd att betala sina räkningar, för bankerna har börjat ta ut 125-150 kronor per avi för icke-kunder. Ja, även 40-50 kronor för kunder är ju hutlöst. Detta borde regleras och lagligt förbjudas. Vad är det för rofferi? Räkna ut vad detta blir med 10-20 räkningar per månad!
----------------------------------
Så hade jag ett samtal med en kompis igår, där hon berättade om sin älskade som hade sagt att om han fick välja att älska någon, så hade han aldrig valt henne. Hon var urförbannad. Jag skrattade och sade att hon ju kunde vara glad, för den mannen är då rakt ingen Casanova, så honom får hon nog ha ifred. Men hon verkade inte alls som om hon överhuvudtaget ville behålla honom...

Själv är jag tilltufsad av relationer just nu. Men man hämtar sig väl, och gång på gång ser man förälskade 70-åringar, och där är jag inte än. Så, det finns kanske tid och hopp?
Men i så fall ska karlen vara lugn, trygg och TYSTLÅTEN! Finns det sådana män?

Ja, detta var en blandad kompott. Ha en bra dag! Själv ska jag, enligt planerna, ägna mig åt kalligrafi tillsammans med några andra damer, åt att försöka få ner de sista äpplena och åt ett gammalt manus, som ska skrivas om. Vi får väl se vad det blir!


9 kommentarer:

P-A Jonsson sa...

Ett exempel på hur SD-retoriken har slagit rot. Du skriver: "Nu kan jag faktiskt inte begripa vad det är för märkligt att tycka att människor ska hjälpas i sitt hemland i stället för att man ska ta hit dem till en helt annorlunda kultur, där de kanske aldrig någonsin kommer att känna sig hemma."

Det jag reagerar starkt på är uttrycket "ta hit dem". Jag vet inte vilken syn du har på det här, men det är YTTERST få invandrare/flyktingar som "tas hit". Det är människor som antingen flyr omänskliga förhållanden eller som söker möjlighet att skapa en bättre tillvaro för sig och sina barn.
Inte så annorlunda från skälen till den stora svenska utvandringen i slutet av 1800-talet...

nya tant lila sa...

Olycklig formulering att "ta hit". Den är ändrad.
Jag behöver inte hitta argument på andra håll, jag har 17 års arbete PÅ HELTID (förutom att det har funnits med invandrare i annat jobb) med invandrare/asylsökanden. Jag har, som jag har skrivit många gånger, bott i ett invandrartätt område i Stockholms södra förorter och vistats i sådana hos min dotter både i Stockholm och Göteborg. Jag har nog mina uppfattningar klara utan SD-inblandning.

LFL sa...

1) Klart att skådiskarna ska komma när regissören kallar, inta sina anvisade platser och säga de väntade replikerna. TV-teatern ger UTMANARNA PÅ LINJEN.

2) Han försökte kanske säga att hans kärlek är inget som man förtjänar genom sina prestationer. Han kanske försökte säga: "Jag älskar dig som du är."

nya tant lila sa...

Svar till LF 2/
Och detta hade inget med mig att göra.

P-A Jonsson sa...

Olycklig formulering...
Och ett tecken på hur väl SD:s ohederliga argumentation och ordval omedvetet fastnar hos människor.

nya tant lila sa...

Jag är fullt kapabel att tänka själv utan SD:s hjälp.
En del tar vi faktiskt också hit.

P-A Jonsson sa...

Ändå konstaterar jag hur SD:s argument och sätt att uttrycka sig faller i god jord hos vissa grupper/typer av människor.

nya tant lila sa...

Vad är det här? Har jag inte rätt att ha min åsikt även om SD har samma?

P-A Jonsson sa...

Du har rätt att ha vilken åsikt som helst. På vilket sätt har jag förbjudit dig? Jag har dock argumenterat och lyft fram en annan syn.

(Det är nästan som SD som anser sig mobbade när någon säger emot dem...)