onsdag 12 oktober 2011

Tycker han det? Då tycker jag något annat!

Det händer något otäckt i Sverige just nu. Indirekt håller man på att strypa yttrande- och åsiktsfriheten genom att ta avstånd från dem som tycker annorlunda än man själv. Så kan man också styra!

Igår funderade jag över de människor som jag är på kant med. Vad beror detta på? I samtliga fall berodde det på att jag hade sagt något som inte passade dem. Jag fick inte säga och inte tycka annorlunda, eller jag fick inte säga vad jag tyckte om något, om detta kändes besvärande. Vad är det för samhälle vi vill ha? Hur kan vi prata om att vi vill ha åsiktsfrihet?

En gång skrev jag en insändare om det faktum att gamla och sjuka fick flyttas runt och vänta på operationer, som de redan hade väntat länge på, för att sjuksköterskorna skulle strejka. Jag fick inte riktigt ihop detta med sjuksköterskornas kall, som tydligen inte alls är något kall längre.
Jag möttes då av iskyla i lärarrummet på morgonen, ja, någon gick också ut i pressen mot mig, och flera sjuksköterskor var upprörda.
Men det var inte de människor som ringde hem till mig och tackade mig!

Väldigt tydligt ser vi den här stilen i de andra partiernas förhållande till SD. Om SD tycker något så är det inte rumsrent, vad det än gäller, verkar det som. 

Detta är ju enbart löjligt. Man måste ju skilja på olika saker. Om man tycker att SD har en odemokratisk människosyn med sin invandrarsyn, så betyder naturligtvis inte detta att de inte kan ha bra åsikter i andra frågor.

Och sedan undrar jag: Är det verkligen så att svenska folket är så invandrarvänliga? Detta förvånar mig mycket. Det låter inte så bland gemene man.
Och vem tycker att de utländska arbetare som kommit hit och dumpat lönerna inom exempelvis byggsektorn är något positivt, när det gäller arbetskraftsinvandringen?

Nej, jag är ingen sympatisör med SD, men detta betyder inte att jag inte kan erkänna att de kan ha vettiga åsikter i vissa fall. Och, detta är viktigt, de ska inte hånas, och de ska behandlas efter vanliga, demokratiska principer. Detta är regler i en demokrati.

Nu ska jag fundera över hur jag ska klara min ekonomi med höjda räntekostnader, kraftigt höjda elpriser, höjda avgifter på vatten/sophämtning, en gammal kropp som ibland behöver tandvård och sjukvård och en gammal bil. Hur får man ihop det? Med sänkta pensioner!

3 kommentarer:

P-A Jonsson sa...

Angående SD...
Det som jag och många andra vänder oss emot när det gäller SD:s argumentation är hur den bygger på lögner, okunskap, snedvridna uppgifter, förvanskad statistik etc.
Och även SD:s sätt att bemöta de som inte delar deras syn är vidrig - okvädingsord, nedsättande epitet, förlöjliganden etc.

SD:s argumentationsTEKNIK är skrämmande lik vad som kunde höras i Tyskland på 30-talet...

P-A Jonsson sa...

Om kostnader.
Med en politik som handlar på ökat direkt marknadseffekt så blir dyrare med el, sophämtning, sjukvård etc. Och eftersom pensionärer inte arbetar så omfattas de inte av arbetslinjen.

nya tant lila sa...

Ja, självklart är det så med marknadskrafterna, det har jag väl aldrig förnekat. Jag behöver inte gilla den effekten även om jag tillhör ett parti, som i riksdagen lierat sig med M. (Så är det inte i alla kommuner.)