tisdag 4 oktober 2011

Mer och mer irriterad...

Idag blir jag faktiskt mer och mer irriterad. Tur att dagen snart är slut! Det som får upp min ånga är när jag ser hur folk tar munnen full med teorier som de inte har en aning om den praktiska erfarenheten av. Egentligen borde det finnas en ruta under varje debattör som berättade något om LIVSerfarenheterna bakom teorierna.
Till exempel NN är x antal år, växte upp i arbetarkvarter eller växte upp i borgerlig miljö, har studerat där och där, bott utomlands där och där, arbetat på xxx, varit gift, sambo, förlovad xantal gånger, har själv barn som är...
Hur kan man ta munnen så full om saker man aldrig prövat på?

Jag tycker att den som påstår att långutbildade har en onaturlig livsstil borde ha skaffat barn som student och försökt leva på dagens studiemedel. Eller ska landet bara ha outbildad arbetskraft med en massa ungar, som det var förr?
Vi som själva fick barn som studenter, fortsatte att studera och sedan kanske, som jag själv gjorde, studerade och jobbade och hade små barn förstår nog bättre de föräldrar som väntar med barnen tills de kan ta hand om dem utan att nästan gå under själva av stress.

Det är väldigt lätt att säga tulipanaros, men inte så lätt att göra. Hur kan det komma sig att en del människor vet exakt hur ANDRA människor ska leva?

1 kommentar:

LFL sa...

1) Varför ska den som är färdigutbildad före 26 ha lägre lön än sina något äldre arbetskamrater?

2) Har du aldrig hört ordet studielön?