onsdag 12 oktober 2011

År politikerna Verklighetens folk eller vilken värld lever de i?

Jag har nu under förmiddagen följt det mesta av partiledardebatten. Och jag häpnar! För det första häpnar jag över de halvt dolda fördomarna, som kommer upp, för det andra häpnar jag över att politikerna inte verkar ha så stor susning om vad de pratar om. Åker de i taxi eller bil mellan riksdagshuset och hemmet?

Vi kan börja med fördomarna. Annie Lööf, centerns nya, snygga och skärpta språkrör, talade om klassresan från förorten till innerstaden. Hoppsan! Är det någon sorts fördomar mot förortsfolk? Är det någon sorts mål att människor ska flytta från förorten, och alla ska samlas runt Stureplan och i Djursholm? Har inte alla människor samma status oavsett var de bor? Vilka bor egentligen i förorterna? Vet politikerna det?Jag kan tala om för Annie Lööf att jag känner många förortsbor med höga akademiska examina.

 Jag har mött samma sorts fördomar i andra partier, där man förutsätter att skolorna i förorterna, som nog många gånger hör till landets bästa med hårt engagerade lärare, är dåliga. Förstår man inte att kanske inte alla kan nå upp till målen om man exempelvis har bott bara kort tid i Sverige när man kommer till nians slut.Procentsatsen på dem som har nått målen i grundskolan säger nog mycket lite om skolans kvalité egentligen.

Hägglund  talade om att (var det?) 25% av läkarna hade utländsk bakgrund och ungefär samma procentsats bland sjukvårds- och hemvårdspersonalen?
Men hur är konsekvenserna av detta då? Förstår patienterna och läkaren varandra? Kan det bli feldiagnoser på grund av att man inte förstår? Jag har själv varit invandrarlärare och är van att förstå även rotvälska hos invandrade. Men häromåret talade jag med en asiatisk, invandrad kvinnlig läkare i mellansverige, med svenskt namn, som absolut inte förstod min skånska och som jag inte förstod.
När jag påpekade detta för en sjuksköterska sade hon
-Ja, är inte detta hemskt!

Min gamla släkting på över 90 år och med dålig hörsel kunde inte varken förstå eller göra sig förstådd hos vissa i hemtjänsten som kom till henne, och inte kunde dessa skriva svenska- eller förstå skriven svenska- heller.

Var finns de svenska läkarna? I utlandet? Eller varför utbildar man inte fler, när så många vill in på den utbildningen? Varför utbildar man inte fler svenskar för hemtjänst eller till undersköterskor? Varför ska gamla och sjuka utsättas för människor som inte förstår dem och som de inte förstår?

Känner inte partiledarna till de andra partierna, utom SD:s, till att det är kravaller i några invandrartäta förorter? Har de bott där och varit rädda för att komma i vägen för kulregnet när gängen skjuter på varandra? Har de varit rädda för att bli rånade när de går hem från bussen? Tycker de att brevbärare ska behöva ha överfallslarm, att polisen och ambulans inte ska våga köra in i områdena?
Tycker de att integrationspolitiken har lyckats? I vad då? Genom att en och annan reporter och författare eller politiker har utländsk bakgrund? Är det detta som har lyckats? Men observera att detta säger ingenting om utbildningsnivån i förorterna.

När Jimmie Åkesson skulle tala/talade praktiserades flera av de välkända härskarteknikerna av de andra. En del lämnade salen, några bläddrade demonstrativt i papper eller satt med armarna i kors och låtsades inte lyssna.

Det må vara att SD har en rasistisk bas, men i de sakfrågor som deras partiledare tog upp idag, kunde jag, med 16 års heltidsarbete med invandrare, och flera års erfarenhet av boenden i storstädernas förortsområden, inte se en enda sak som var fel. Alltihop stämde!

Och tar inte de andra partierna till sig detta, utan fortsätter att leva i en ljusblå idyll, så kommer nog det parti, som eventuellt (?)har en rasistisk grund, att på sikt få mera gehör än vad de har idag. Det är jag övertygad om, för verkligheten hinner i kapp människor ute i landet, medan våra partiledare åker i taxi mellan riksdagshuset och områden som Djursholm!

9 kommentarer:

P-A Jonsson sa...

Och vad vill du göra då kopplat till invandringen?

P-A Jonsson sa...

Förresten - angående taxiresande riksdagsledamöter.
De som åker överlägset mest taxi på skattebetalarnas bekostnad är SD:s ledamöter.
Så påståendet om insikt i verkligheten är nog tämligen haltande...
(Speciellt när SD:s ledamöter kommer från områden i landet med väldigt liten invandring.)

nya tant lila sa...

Jag menade inte att de inte skulle åka taxi, för det begär säkert SÄPO- speciellt för SD:s ledamöter.
Men om man är uppfödd i skyddad miljö i Stockholm, har bott där hela sitt liv, är relativt ung och inte på allvar har känt av andra levnadsvillkor, vad vet man då egentligen om Livet. Detta kan man nog inte läsa sig till. Det är flagrant hur många fördomar som finns.

nya tant lila sa...

Jo, det där med dem som kommer från områden med liten invandring. Jag förstår dem. Här tror man att storstaden är det farligaste som finns, och man tror så klart att man är lika känd i Stockholm som i hemkommunen.
Jag kan berätta att den allra första tiden jag bodde i Flemingsberg, då övernattade jag hos min moster på Östermalm, om jag skulle hem efter klockan 22. Men det slutade jag snart med.

Och en gång senare- då det fanns en våldtäktsman i södra förorterna-och jag kom med pendeln ca kl 23 höll jag på att få hjärtslag som jag sprang hem, då en stackars karl på gångvägen kom från motsatta hållet och frågade mig något. Vad han frågade hörde jag naturligtvis inte!
Det är inte lätt att vara lantis- och jag har ändå vuxit upp i Malmö- fast i skyddat område!

P-A Jonsson sa...

Ja, det är säkert motiverat att vissa SD-ledamöter åker taxi för långt över 50 000 kr per år, medan de flesta andra ledamöter tar taxi för maximalt ett par tusenlappar per år. Det är säkert kopplat till stora risker för SD:s ledamöter att ta annat än taxi på skattebetalarnas bekostnad till/från Stureplan.

SD uttalar sig om en massa saker som de inte har upplevt själva. Overklighetens och spekulationernas parti.

nya tant lila sa...

Vad var det idag i Jimmie Åkessons tal om invandring som inte var sant?
Jag tyckte vartenda ord var sant, det stämde helt med vad människor i förorterna- och många som arbetar med asylsökande/invandrare säger.

Det är inte humant med en invandring som man inte kan ta hand om!

Jag tänker på alla de mammor, ibland analfabeter, som mer och mer blir främlingar i sin egen familj, därför att barnen tar över svensk kultur, lär sig ett språk som mammorna inte kan, och deras män kanske tvingas lära sig för att eventuellt komma ut på arbetsmarknaden.Jag har hört att det finns familjer, där man får använda tolk för att mamman ska kunna tala med sina barn.

Jag tänker på de mammor jag har träffat som har varit helt förtvivlade när de upplevde att deras söner, för att inte tala om deras döttrar, försvenskades.
Invandring ja, men inte oreflekterad. Och asylväntetiderna MÅSTE kortas.Det är inte rimligt att människor kan behöva vänta i flera år efter ett överklagande.

Vad vet folk på Lidingö, i Djursholm, i Stockholms innerstad om de miljöer de flesta invandrare bor i?
För några år sedan fanns det dagar då jag åkte Östermalm-Alby-Bräkne-Hoby. Jag vill lova att jag såg tre olika Sverige! Och Alby var tveklöst den mest levande delen! Men ointegrerad!

P-A Jonsson sa...

För att tänka vidare kring det du skriver om vad folk i Stockholms innerstad vet om invandring.
Vad vet SD:s riksdagsledamöter om invandring? Det är YTTERST få av dem som bott i invandrartäta områden.

Så du gillar inte att kulturer blandas, att invandrare anammar svenska seder?

Det som inte är humant är att vi inte VILL ta hand om de människor som söker sig till Sverige för att bygga sin framtid. Vägen är inte att minska invandringen.

nya tant lila sa...

Jag vet bara var några av SD:s riksdagsledamöter bor. I Karlskrona är det gott om invandrare.
Men om de inte känner miljön så hade ju Jimmie Åkesson, trots detta, fått en träffande analys i sitt tal igår. Säger jag utan rasistiska förtecken.

Det är så fantastiskt också för dem som kommer hit i mogen ålder!(?) Tänk att få sitta i en förortslägenhet, där det finns en soffa, ett soffbord, ett par stolar, sängar och en tv. Detta är inredningen, jag har varit i många sådana lägenheter. Och så får mannen gå på Sfi och där lär han sig hälsa med frasen
-Tjenare!
Och så sätter man ibland analfabeterna med lexikon för att lära de svenska.
Frun förblir ibland hemmafru. Ibland kan hon inte läsa och skriva.
Men det finns många högutbildade som kommer hit också!

Det var inte jag som inte tyckte att kulturerna skulle blandas, det var de muslimska föräldrarna. För de vill sällan detta! Och en del tjejer är rädda för att åka till hemlandet på somrarna för att bli tvångsbortgifta.

En del har för övrigt sitt riktiga boende, sitt hus, i ursprungslandet. Dit åker de på sommaren med hela familjen och bor där. Under vintern passas huset av ex. en bror som också bor där.
Inte alla har jobb i Sverige, trots många år här. Så det är väl då socialen som betalar för huset i hemlandet också i praktiken.

Det är inte alls lätt att omplantera vuxna människor från andra kulturer, i synnerhet inte om de helst av allt hade velat vara i hemlandet.

Hela vårt samhälle är uppbyggt efter vår kultur och att man kan läsa och skriva och begripa telefonhänvisningar, som man med svårighet kan ta till sig om man är svensk, och ska trycka 1 eller 3 eller 9 och sedan få nya konstiga instruktioner.
En kvinna jag känner skulle på begravning i sitt hemland och åkte ensam. På vägen tillbaka hamnade hon i ett annat nordiskt land för hon kunde inte läsa skyltarna.

Det är inte hälften så problemfritt att omplantera människor som en del i det här landet vill hävda!

P-A Jonsson sa...

Nu sitter du ju och berättar hur andra ska leva sina liv och vad som är rätt och fel för dem?
Människor VÄLJER att komma hit för att bygga en bättre framtid. Sätt dig inte till doms över dem eller berätta hur de borde ha gjort istället.
Lätt att säga så från en småborgerlig tillvaro där man har sitt "på det torra".