torsdag 29 mars 2012

Tur att Gud finns- trots allt tjafs

Just nu är jag oändligt trött på allt tjafs om tron hit och dit.
Är det genom en massa intellektuellt svammel som man når fram till en stadig tro?
För mig är det precis tvärtom. Visst jag kan ibland bemöta saker jag läser, men jag tror att tron ska växa inifrån. Man kan nog inte nå tron på ett intellektuellt plan. Tro är något annat.

Det var ett mycket intressant inlägg på Babel igår apropå översättningar. Där visade Göran Hägg hur man med bara ett komma i en bibelöversättning kan ändra hela innehållet.
Sannerligen säger jag dig idag ska du vara med mig i paradiset.
Sannerligen (säger jag dig), (redan) idag ska du vara med mig i paradiset.(paranteserna visar översättningen Bibel 2000)
Sannerligen säger jag dig idag, ska du vara med mig  i paradiset.

Ja, ni som inte såg Babel. Var sätter alltså katolikerna kommat? Var sätter man komma i den lutherska översättningen?

Så lite kan göra så mycket. Vem ser bibelöversättningar som absoluta sanningar?

Inga kommentarer: