fredag 23 mars 2012

Kan människor FÖRBJUDA reinkarnation?

Jag har på många olika håll läst att reinkarnationstron fanns med i den första kristendomen. Det har också skrivits att man på Jesu tid trodde att profeterna återföddes gång på gång. Kristus själv säger vid ett tillfällle att Elia har kommit tillbaka. Han skulle vara återfödd i Johannes Döparen.
Jesus ställer också frågan till folket vem de tror att han är, och svaren är återfödda profeter.

Gnosticismen, som blev bannlyst från kristendomen, lär ha haft reinkarnationstro.
Enligt uppgift förbjöd man på kyrkomötet 553 i Konstantinopel tron på reinkarnation inom kristendomen.

Ja, tron kan man ju förbjuda, men om vi reinkarnerar så kan nog inga kyrkofäder eller några kyrkomöten i världen förbjuda detta.
Vem vet? Ingen kan ju veta, fast en del säger sig veta.

Om man tänker sig uppståndelsen som en reinkarnation, hur blir det då? På tredje dagen uppstånden från de döda- till en ny kropp?
Alla möjligheter för feltolkningar av gamla texter finns naturligtvis.

Jag kan inte säga att jag tror detta, men jag kan tycker inte att man egentligen kan utesluta något. Så säker är då inte jag på att jag har sanningen om Livets stora gåtor och hemligheter.
Visst verkar väl en död kropp vara det skal som återstår när själen har flytt? En själ som kan få en ny kropp?

3 kommentarer:

LFL sa...

Människor kan självfallet inte förbjuda något, som Gud har bestämt ska finnas även utan människors aktiva medverkan. Människor kan inte förbjuda reinkarnation (om det är något som Gud har inrättat), men människor kan förbjuda läran om reinkarnation. Det hela handlar yttersom om hur vi kan veta vad Gud vill.

nya tant lila sa...

Eller vad vi tolkar in i det vi läser, och vilka texter som vi har i vår Bibel, för de är inte självskrivna utan beslutade på gamla kyrkomöten, som du vet,

LFL sa...

Så den allsmäktige Guden skulle inte ha ett finger med i detta?