söndag 25 mars 2012

Att förstöra någons glädje

Med åren har jag faktiskt blivit mycket försiktigare än jag var  förr. Man måste vara känslig inför andras glädje och inte ta den ifrån någon eller förminska den.
Exempelvis om jag är på en föreställning av något slag, och jag egentligen tycker att den är urdålig, så behöver jag ju inte ösa ur mig om detta om mitt sällskap finner glädje i den. Vem har sagt att jag har rätt, och vem ger mig rätten att förstöra någon annans upplevelse?

Om man får beröm eller någon ger en uppskattning på något sätt så är detta ofta energihöjande. Den som sedan vill förminska detta och talar hånfullt om det blir naturligtvis en stor energislukare i ens liv, en som får en att läcka energi i stället för att ge en energi.
Vi borde nog alla dränera vårt liv på energislukare- så gott det går.

Inga kommentarer: