tisdag 27 mars 2012

Är det bra att vara helt utan fett på kroppen?

Igår kunde vi se en man på TV som hade gått ner 186 kg. Jo, då kan man förstå att det var hög tid att gå ner.
Själv har jag också en väg att gå, som ibland ter  sig lång, men den är ju inte omöjlig att göra på egen hand.
Det är ju modernt att genom operation förminska magsäcken. Det skulle jag aldrig drömma om att göra! Nog måste man kunna minska matintaget på egen hand utan att bruka våld på kroppen på det sättet!

Men dessa människor som nu har blivit opererade hur ser de ut sedan? Den här mannen var inte smal utan mager.
Vad händer om de blir sjuka? Det finns ju inga som helst reserver att ta av. Tänker ingen på det?
Sådana som jag kan leva ett tag utan mat! Vi hade varit överlevare under forntiden i perioder när det fanns ont om mat.

Jag har skrivit det många gånger redan; jag gillar mulliga människor! Även om kanske kläderna sitter bättre på en smal kropp.
Själv var jag smal som ung, vissa perioder mycket smal, andra mindre smal. Men det var då det. När äldre är magra är det inte så grant.

Här skiner solen! Dags att gå ut i trädgården kanske?

8 kommentarer:

Bloggblad sa...

Lagom är bäst. Bengetter tycker jag inte om, men om man är sjukligt fet måste det var påfrestande för kroppen. Jag tycker att mina 15 kg extra är störande. Skulle gärna ta bort hälften av mina jättemeloner, men tycker att det är för dyrt. Kämpar som bara den för att hålla efter valkarna som jagar mig. Men de redan har verkar sitta helt fastvuxna.

Nu ska jag ge mig iväg till nästa skola!

nya tant lila sa...

Jag är "ledig" idag.
Hämtade kort häromdagen och blev helt förskräckt! Här räcker inte 15 kilon inte

vally sa...

Operationerna skrämmer mej också.
När upphör viktminskningen?
Jag tror dej inte,då du säger att du behöver gå ner mer än 15 kg.
Du skriver ibland att du bevistar kaffekalas med goda kakor och du lagar god mat och bakar själv.
Det är detta som är boven. Klart du skall unna dej men räkna inte med viktminskning, när du det minsta hoppar över skaklarna.
Låter jättetrist men det är precis som du säger.Operation eller stenhård koll på kalorierna.
Du fixar det.

nya tant lila sa...

Där har du faktiskt fel, Vally, det lär man sig på viktminskningsprogrammen. Du kan äta vad du vill, det handlar om mängden och vad du äter som helhet. Det finns inga program idag som säger att du inte får äta en kaka. Jag har just läst efterrättsrecept på det programmet jag är med i.

vally sa...

Jo men det är det jag säger.
Du kan äta kakan i stället för maten. Finns bara en framkomlig väg vännen. Jag är ledsen.
Ett gram fett ger 9 kcal.
Ett gram kolhydrater ger 4 kcal.
Ett gram äggviteämne 4 kcal även där.
En kaka, 50 kcal för mycket om dagen, kan ge två kilo övervikt på ett år.
Låter ofattbart, men det är tyvärr sant.

nya tant lila sa...

Vally, man blir tjock när man förbränner för lite.
Om du äter för mycket mot vad du förbrukar. Ett så regelbundet liv lever inte jag att jag skulle kunna tala om en extra kaka om dagen, extra förutom vad? Men jag tänkte inte på en kaka om dagen, utan en kaka då och då. Ska strax skriva ett inlägg om det här.

vally sa...

Men snälla. Vi pratar hela tiden om samma sak.
Med extra menar jag ett kaloriintag som du inte gör av med.
Jag tror inte det behövs så långa inlägg för detta självklara faktum.

vally sa...

Nu kommer jag igen och tjatar.
Kort sagt ville jag, med den förjolade kakan, fästa uppmärksamheten på, att så lite, i det långa loppet, kan ställa till med så mycket.