söndag 18 mars 2012

När kommunister var ett rött skynke för S

Jag fick just en kommentar som gav mig tankar till detta inlägg.
När jag var ung, radikal socialdemokrat på 1970-talet var kommunister nog det värsta man kunde tänka sig. Det var de som var den stora samhällsfaran för S. De hånades i Socialdemokraternas utbildningsmaterial (jag vet för jag var delvis utbildare för dem), och man sade bland annat att de förökade sig genom delning.

Nu har man stått med armarna om axlarna på V. Inte konstigt att gamla socialdemokrater, de som fortfarande finns kvar i min ålder, reste ragg och kanske slutade rösta på sitt gamla parti.

Men i den nya tiden är det inte längre kommunister eller medlemmar i V som är "de andre". Nu är det Sverigedemokraterna. Det är de som är Stora stygga vargen, varifrån allt ont kommer.
Är det underligt om människor i min ålder inte riktigt tror på detta?
Vi har sett för mycket under livets gång helt enkelt.
Idag röd, i morgon död. Eller tvärtom.
Idag en farlig varg, i morgon en gullegris som man håller om axlarna.
Vänta och se! Det dröjer nog inte så länge innan det nyaste riksdagspartiet också blir rumsrent. Då har något annat dykt upp som har fått stämpeln "den andre", för en sådan måste man ha. Annars tappar man fotfästet i tillvaron!

Inga kommentarer: