torsdag 15 mars 2012

Ett land utan historia?

Jag tror att historia är viktigt. Det är genom att känna historien som vi kan känna vår nutid.
Dagens ungdomar har inte fått läsa särskilt mycket historia i sin skola. Detta ger en konstig historielöshet som följd.

Ibland, när jag har tittat på TV -program som ska testa av människors korsordskunskap, (har inget med verklig kunskap att göra) har jag blivit ytterst förvånad att man inte kan placera händelser som varje person i min generation aldrig skulle tveka om, det är jag säker på. Man kan galant placera saker i helt fel århundrade och kan inte de mest kända årtalen i den svenska historien.

Frågan har blivit aktuell för mig, då vi har en diskussion i en förening där jag är med, om man kan förvänta sig att medlemmar i en luthersk prästfamilj vet när reformationen i Sverige genomfördes.
Jag får känslan av att man ibland inte ens vet vilket århundrade detta var!

Vi svävar i det blå i en nypåkommen farlig historielöshet. Man måste faktiskt känna till mer än Förintelsen, som man noga studerar i skolorna, som om denna vore den enda utrotningen i världen!

3 kommentarer:

LFL sa...

Nåja. När jag började blogga om kyrkohistoria var jag ensam om åsikten att reformationen inte slutfördes under Gustav Vasas regeringstid, utan var en utdragen process som avslutades teologiskt med Uppsala möte 1593 och militärt med slaget vid Stångebro 1598. Däremellan kom stängningen av Vadstena kloster 1595.

Efter det har den ena experten efter den andra läst de historiska urkunderna och konstaterat att även Sverige håller sig med en historieförfalskning. Vad som kom mig att börja undersöka reformationshistorien var en uppgift att Västerås riksdag 1527 inte hade gjort något nytt uttalande jämfört med tidigare riksdagar, att "Guds ord skall rent och klart predikas".

Jag har också sett ett brev som Gustav Vasa skrev till den svensk-katolska exilärkebiskopen i Rom 1595, som inleds med "Käre biskop Olof". En annan ledtråd var boken "Klostren och reformationen", som visar att de flesta munkarna lämnade klosten frivilligt sedan de fått rätt att gifta sig, och alltså inte för att staten hade bestämt att klostern skulle stängas.

En ytterligare ledtråd var att den berömda Vädersoltavlan i Storkyrkan har visat sig vara en övermålad kopia av den ursprungliga tavlan. Slutligen hotade de lutherska staterna Sverige med krig, om inte Gustav Vasa tog tydligt ställning för den nya läran.

I stället för att vika sig påbörjade kungen en kraftig upprustning av det svenska försvaret (vilket givetvis förvärrade skattekverulansen). De ledande lutherska prästerna i Sverige beslöt då att röja kungen ur vägen, men mordkomplotten avslöjades innan den satts i verket.

När och varför förfalskades Sveriges historia? Det skedde dels under 1400-talet (men det var ju före reformationen) för att rättfärdiga upproret mot danskväldet. Och dels under 1600-talet för att rättfärdiga kriget mot katolikerna i Tyskland.

Anledningen till att Sverige gled ur (snarare än bröt sig ur) den världsvida kyrkan, var påvarna otroligt klantiga politik gentemot Sverige. Mycket finns att läsa under kategorin "Kyrkohistoria" på min blogg.

LFL sa...

Rättelse: Brevet till biskop Olof skrev 1555.

nya tant lila sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.