lördag 9 april 2011

Snacka går ju!

Är bloggvärlden på gott eller ont? Ja, det kan man verkligen fråga sig ibland.
Måste så många ha så mycket åsikter om allting? Hur förändrar detta världen? Och hur var det före internet? Före bloggandet? Före Facebook och Twitter?
Jo, visst har Facebook och Twitter haft betydelse för utvecklingen i många länder på senare tider, och vi vet ju hur regeringar har stängt ner internet i kniviga situationer.
Men jag undrar jag, om oändliga ordströmmar verkligen påverkar utvecklingen. Är inte det maniska bloggandet snarare ett försök hos en del kontaktlösa människor att få någon form av kontakt?
I stället för att leva ett liv kanske man fantiserar fram en verklighet och en position på nätet.
Då är det inte längre sunt och fruktbart! Då är det snarast fel!

5 kommentarer:

P-A Jonsson sa...

Är du en av dem som har en massa åsikter om väldigt mycket - och delar med dig av dem på nätet?

nya tant lila sa...

Men ingen kan väl påstå att jag är mångordig! Och jag följer regelbundet endast ett par bloggar. Jag tänker på alla dem som far runt och sprider sin visdom från den ene bloggen till den andre.
Min egen blogg skriver jag på, men det är inte egna bloggar jag tänker på.
Nej, definitivt är jag inte en person som har åsikter om väldigt mycket! Det är jag alldeles för gammal för. Jag är rätt likgiltig över vad som händer ute i världen idag...Glad om jag orkar stiga upp och sköta ev. jobb.

P-A Jonsson sa...

OK, men när jag läser din blogg får jag ett helt annat intryck. :-)

nya tant lila sa...

Ja, men min läsarkrets är begränsad! Jag aktar mig för att kleta ut mig i bloggvärlden.
Samma sak på Facebook, jag har en ytterst begränsad skara som vänner där.
För större läsekretsar skriver jag insändare och debattartiklar.
Sådana finns det många av mig på www.blt.se om man söker på mitt namn. Men detta är inte bloggvärlden! Och jag är inte anonym!

P-A Jonsson sa...

Ingenting är privat/personligt när man skrivit det på nätet. Oavsett om det läses av 5 eller 5000 så har man öppnat till sig själv för helt okända människor.

Du skrev i det här blogginlägget: "Måste så många ha så mycket åsikter om allting?"