fredag 22 april 2011

Säg sanningen om skolan!

Man kan bli trött när man läser om den svenska skolan, och folk, som förmodligen inte har satt sin fot i en skola på många, många år så väl vet vad som är fel, om nu något är fel.
Ingen vågar säga sanningen, alla tassar som katten kring het gröt.
Om ungarna inte lär sig något i skolan så beror det med all sannolikhet inte på de högutbildade lärare, i vart fall inte om man har examinerade sådana. Det troliga är i stället att med de storlekar som lärare tvingas ha på grupperna, går det inte att ha dagens ungdomar. Väldigt få av dessa har nämligen fått en ordentlig uppfostran av sina föräldrar om hur man uppträder i en skola - ibland inte heller på andra platser. Ungdomar verkar till stor del fostra sig själva framför sina datorer! Så problemen med den svenska skolan är nog faktiskt - föräldrarna!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag vill inte kommentera anonymt men jag är så
ny på nätet, att jag inte vet vad de andra betyder så anonymt kom upp. Jag heter Gun och har bl.a. kommenterat vad Ulla Karlsson skrivit.

Angående nutidens barn och unga: Har du hört, att de är annorlunda ifråga om hur de uppfattar saker och ting. Barn födda efter 1990 kallas Indigobarn. Det finns en bok om dem skriven av Lee Carrol & Jan Tober. Barn födda efter 1995
kallas Kristallbarn. De har naturligt från
födseln en annan medvetandenivå än vi. Jag fick
uppleva ett sådant barn förra veckan i matvaru-
affären. En liten pojke (ca 2 år) kom med sin
mamma till kassan just efter mig. Så länge jag
satte varorna i kassen tittade han på mig, och
plötsligt ropade han: Språkhuvud, språkhuvud.
"Jag vet inte, varifrån han får sånt där", sa
mamman. "Säger du det åt mig?" frågade jag.
"Ja, åt dig" sa pojken. "Nåja, du har nog rätt
för förutom svenska och finska, så kan jag tyska
och engelska och sen litet spanska". Pojken
blev så glad att han hoppade och såg på mamman
och jag kunde känna att han tänkte ungefär att
där fick du. Om du vill veta mera om dessa barn
och om var vi som människosläkte befinner oss
i vår utveckling, gå då till www.Kryon.com