måndag 25 april 2011

Kristus- hur skulle han frälsa världen?

Man kan tolka det kristna budskapet på olika sätt, jo, man kan faktiskt tolka det på olika sätt, även om en del präster är så goda elever att de inte kan tänka sig att ifrågasätta någonting.
Kristus kom till jorden som Guds son för att klargöra Guds vilja och frälsa världen. Detta tror jag. Men hur?
Genom att dö på korset för att du och jag skulle bli syndfria och få evigt liv? Och vad skulle det hjälpa världen här och nu? Detta är ett totalt egocentrerat och narcissistiskt förhållningssätt till religionen. Som bottnar i en rädsla för döden?
Nej, så kan jag inte se det!
Kristus kom till jorden för att visa på att det endast är kärleken som kan frälsa världen! Ínte för att du eller jag skulle bli syndfria och få evigt liv. Hans uppdrag var Världen, Skapelsen, hans uppdrag var inte du och jag. Därmed faller den tolkningen för mig.
Först om vi kan skapa en kärleksfull värld får Gud den skapelse som han ämnade skapa. Detta kärleksfulla beteende innebär att du ska respektera och värdera din medmänniska, du ska inte bespotta din granne, du ska inte vanvårda och plåga djur, du ska inte förstöra naturen.
I den kärleksfulla världen kan människor kommunicera med varandra, man slänger inte anonym skit på varandra.
Så, jag vill säga att om vi bespottar våra grannar eller medmänniskor, om vi inte tar hand om våra djur, om vi förstör naturen, då kan vi inte vara goda kristna, enligt Guds plan, och då hjälper det inte dig och mig hur mycket Kristus än dog. Gud tolererar säkert inte vad som helst! Inte min straffande Gud i vart fall. Han förväntar sig att vi begriper hans vilja! Han förväntar sig att vi har EMPATI!

4 kommentarer:

P-A Jonsson sa...

Det ena utesluter inte det andra...

Jesus har helt klart visat på det du tar upp - kärlekens makt.
Men han kan också ha dött för våra synder. Inte för att vi med automatik skulle bli befriade för alltid, men för att visa på hoppet bortom synden/döden.

För hur kan vi förneka det som faktiskt står i Bibeln? Inte som liknelser, utan helt rakt på.

P-A Jonsson sa...

Jesus död på korset är den yttersta kärlekshandlingen. Han blir fullt ut människa och VÄLJER att inte använda sin gudomlighet. Är inte det kärleken i sin yttersta form? Att helt dela någon annans villkor - fastän man inte behöver?

Hans uppdrag handlar om dig och mig - och hela skapelsen. Före vi är nämligen en del av skapelsen/världen. Vi kan inte försvinna i ett kollektivistisk "världen". jesus får konsekvenser för oss - var och en på ett individuellt plan.

En straffande Gud? Jo, i GT var han nog så straffande. Men han valde en annan väg i det nya förbundet. Då skickade an Jesus av kärlek istället för att straffa.
Jag vet att det är svårt att greppa den oändliga nåden - men den finns. Den är verklig.

nya tant lila sa...

Nehej du, inte min Gud han straffar fortfarande!

P-A Jonsson sa...

Det får vara din Gud det. Det är upp till dig om du vill "konstruera" en egen gudsuppfattning. Men det är inte den Gud som beskrivs i NT.