lördag 2 april 2011

"Älska" ett ytterst missbrukat ord.

Få ord är väl så nötta och så missbrukade som ordet "älska". Om man säger att man älskar alla människor, och samtidigt hänger den enda efter den andre verbalt, då kan man ju undra vad man har för sig. Om man avslutar de flesta telefonsamtal med "Jag älskar dig" ganska så urskiljningslöst då verkar det bara konstigt.
För en tid sedan pratade jag för första gången med en människa, som jag visserligen visste en hel del om, men jag hade aldrig tidigare haft kontakt med henne, och samma sak med henne, hon kände till mig. Efter två minuter började hon kalla mig "Älskade NN". Och det är klart att jag undrade hur det stod till med den damen egentligen.
Jag tror inte alls att man kan skilja helt på eros och agape. Nog kan man älska både föräldrar, barn och andra människor utan sexuell attraktion,men när det gäller nära relationer med den man lever med, då är naturligtvis något fel om man inte vill ha fysisk närhet. Detta hör ju till en nära relation.
Riktig, djup kärlek går nog aldrig över lättvindigt. Den sitter hårt.
Men denna har inget med den kommersiella så kallade kärleken att göra. Om man älskar någon har det ingen betydelse hur mycket hår personen ifråga har på huvudet eller hur många kilon för lite eller för mycket han/hon väger. Då handlar det om något helt annat. Kärlek är det som får dig att växa, att vilja få den andre att växa och att se den andre- i djupet se.

Inga kommentarer: