torsdag 28 april 2011

Ja, Herregud!

Jag struntar verkligen fullständigt i vilken syn katoliker har på nattvarden. Jag är inte katolik, och borde jag ha samma syn så har jag inte förstått detta, det får Gud förlåta, och det gör han säkert. Jag är nämligen helt övertygad om att Gud är ointresserad av den avgudadyrkan av honom som pågår.Gud är alltid större.

När jag ser högdragna, högtidliga präster som iklädda brokad i katolska kyrkor, och ibland i svenska, svänga rökelsekar för att vifta bort djävulens spår, (tror jag det är), bara suckar jag.
Risken hade väl funnits att jag hade åkt med bort i ångorna om jag var i närheten.
Har Gud genom Kristus sagt att vi ska klä oss i brokad för att hylla honom? Var inte kristendomen en anspråkslöshetens lära, en lära för de ringa och utstötta, för det fattiga folket främst?
Hur har då utvecklingen kunnat gå så käpprätt åt helvete?
För det är det som har hänt. Kyrkan har ofta (inte alltid) blivit en plattform för människor som vill hyllas, synas och höras, för sådana som vill sätta sig själva i exklusiv gräddfil och som ett spel för gallerierna säger "Jag, fattig, syndig människa..." Men menar de det?
Kristus borde återvända för att återupprätta sin lära, det är vad som borde hända!
Hädar jag? Inte det minsta! Jag kritiserar kyrkan, det är skillnad det.

1 kommentar:

Fler redan gjorda uppfinningar (f. d.) sa...

Har jag hindrat dig att framföra setta? Varför skulle jag inte kunna respektera att di vill lägga tonvikt på enkelhet? Du kämmer inte min tro. Men en sak vill jag dock säga: Antingen dyrkar man Gud eller avgudar. Det finns inget fel sätt att tillbe Gud.