lördag 16 april 2011

Bland folk jag gillar

Idag har jag varit i den miljön jag gillar allra mest; i skrivarklubbsmiljön, för vi har haft ett prosaseminarium där vi har fått vägledning i våra texter av proffsigt folk.
Det är en lisa för själen att vara bland dessa skribenter, tycker jag. Här är den sorts folk jag gillar. De är enkla, belästa, bildade, eftertänksamma, ödmjuka och med ögon och sinnen som tar in omvärlden och återger den och sina erfarenheter i texter.
Långt, långt borta från ytlighet, pladder, påfågelfasoner och översitteri får man vila sig från världslighet och kommersialism som samhället är så fullt av.
Och det får mig att tänka på vilka egenskaper hos människor som  jag gillar allra mest. Jo, enkelhet, ödmjukhet och förnöjsamhet. Konsten att kunna se det stora i det lilla är guld värd! Och dessutom är det ibland gratis! 

Inga kommentarer: