torsdag 26 maj 2011

Teologisk kompetens?

Tidigare har jag skrivit ett inlägg om diakonerna och deras karriärönskan, för jag tyckte att det såg så konstigt ut. Men idag, när jag har läst Kyrkans tidning förstår jag lite bättre.
Måste man ha teologisk kompetens för att vara arbetsledare? Detta tycker jag låter märkligt.
Vore det inte bra om kyrkoherdarna kunde vara präster och syssla med just teologiska frågor på heltid i stället för att drunkna i papper och skrivelser?
I skolorna kan idag nästan vem som helst bli rektor. Detta kan man naturligtvis ha synpunkter på. Jag har sett rektorer på gymnasieskolor utan akademisk examen, och det är ju vanligt med förskollärare på rektorstjänster på skolor också.
Så varför inte diakoner som arbetsledare i en församling? Prästerna ska predika, tycker jag, faktiskt som sin främsta uppgift, ingjuta Guds ord i församlingen.

Och kan man idag bli ärkebiskop på en teol.kand. examen, något som förr förutsatte att man hade doktorerat,så måste man väl kunna vara arbetsledare i en församling som diakon.

Inga kommentarer: