måndag 30 maj 2011

Blev alla knäppskallar plötsligt friska?

Vad hände i slutet av 1980-talet när mentalsjukhusen lades ner? Jag, som själv hade jobbat som vårdare på ett av Malmös kändaste sjukhus, funderade mycket på detta. Inte kunde man väl bara släppa ut patienter därifrån? Hur skulle då samhället komma att se ut? Många av dem jag såg där skulle jag definitivt inte vilja möta ute i min vardag.
Men så gjorde man, och vi vet ju också att detta fick konsekvenser. Det finns nog åtskilliga mord och misshandelshistorier som hade kunnat undvikas om man inte hade fattat sådana beslut om hastiga nedläggningar.

Jag minns några av de patienter som jag själv var med och vårdade. De kunde te sig helt klara, men så vid en viss punkt föll de totalt igenom och galenskapen blev helt tydlig. En del kunde vara direkt farliga.

Så är det nu efter dessa "väl" genomtänkta politikerbeslut. Tossingarna finns omkring oss, runt dig och mig! Och du vet inte vilka de är. Detta är faktiskt ganska farligt!

Inga kommentarer: