fredag 13 maj 2011

Någon är på väg bort...

Det kommer ett samtal. Någon är på väg att lämna oss, det kan inte vara så mycket tid i livet kvar.
Hon är en av mina bästa vänner, en riktigt förtrogen, och snart finns inte hennes röst eller hennes tankar längre. Kvar finns bortåt trettio år och många, många förtroenden, korten i mitt album och minnena av en begåvad, aktiv och driftig människa.
Så blev det inte fler besök här hos mig, inte flera middagar, inte flera sitttningar i trädgården eller promenader i Brunnsparken.
De sista korten är därifrån, där hon står omgiven av de prunkande blomsterrabatterna. Ulla och Maria gick först av väninnorna. Ulla var ganska ung, 57 år, tror jag.
Dessa var mina närmast förtrogna, och snart har ännu en lämnat mig.
Och dagarna flyter på, men jag fångar dem aldrig riktigt. Mot även mitt livs slut.

Inga kommentarer: