lördag 28 maj 2011

Stor i den lilla världen

Till mina mest fascinerande upplevelser av småländskt småstadsliv var hur stora vissa människor kunde bli där. Ofta var det folk som i andra miljöer hade  varit totala nollor, som haussades upp och blev något ytterst märkligt. Och inte nog med detta, för man trodde att dessa personer var världskändisar, eller åtminstone kända över hela landet.
Blekingar är nog lite svalare inför det som anses vara "fint", man står mera med fötterna på jorden här.

Igår gjorde jag årets första guidning. 1,5 timmars tysk guidning på en stadsvandring. Det känns i benen idag, för jag är förskräckligt otränad. Men det är otroligt intressant att guida, för man lär sig hela tiden något nytt själv. Igår var det en grupp politiker från en nordtysk stad. Jag fick informationsbroschyrer om staden och ska läsa dem strax. Den var okänd för mig, men ser mycket trevlig ut. Det blir kanske en resa dit. Ibland behöver man inte resa ut i världen, utan ta emot världen hemmavid.