torsdag 5 maj 2011

Oj, nu blir jag häxförklarad!

Döm om min förvåning när jag idag i Ky tidning hittar en kommentar från mig som en insändare. Och den är radikal eller heretisk, vad man nu vill kalla den. Eftersom den redan finns i tidningen skriver jag ner den här. Den handlar om den kritiserade prästen Ulla Karlssons tro och mitt stöd till henne. Alltså.
                 
                  NARCISSISTISKT FOKUS PÅ SYND
Du tar fram något mycket viktigt, Ulla. Genom att kristendomen blir narcissistiskt fokuserad på synd (läs egen synd) och (eget) evigt liv förmörkas det egentliga budskapet att Kristus kom till världen för att visa på den kärlek som ska frälsa världen.
Men människor som blir hysteriska vid tanken på att inte återuppstå kroppsligt skrämmer du livet ur. Det handlar om den egna dödsskräcken.
Och visst är det vidskepelse och kannibalistiskt att tro att vin och bröd förvandlas till blod och kött i stället för att se hur kärlekens budskap skickas vidare genom århundraden och årtusenden i en symbolisk handling.
Stå på dig! Du har tolkningsförmåga!
LB

Jag känner redan hur jag brinner! Men, tänk, om jag har rätt!

4 kommentarer:

Fler redan gjorda uppfinningar sa...

Det var mycket väsen för (nästan) ingenting, sett i sammanhang med nästa inlägg. Men fundera på detta:

1) Kom Jesus till världen för att visa på den kärlek som ska frälsa världen i stället för att fränsla världen genom sin kärlek?

2) Kan vi frälsa oss själva om vi bara får lite vägledning?

nya tant lila sa...

Jesus kom till jorden för att frälsa VÄRLDEN!

Fler redan gjorda uppfinningar sa...

Inte för att lära världen att frälsa sig själv?

P-A Jonsson sa...

Fråga 1: HUR blir världen frälst? Liksom lite automatiskt eller genom vår personliga relation till Gud (och konsekvenserna därav)?

Fråga 2: Om du läser lite om synen på nattvarden så ser du att det inte handlar om någon kannibalism. Det handlar om yttre och inre egenskaper.