söndag 22 maj 2011

Inte min Jesus

Jag fick en länk till deklarationen för den så kallade Jesusmanifestationen, och jag vill citera lite ur denna,
denne Jesus "som vi tror på, tillber, prisar, ärar och upphöjer."
Var det detta Jesus ville? Att hans efterföljare skulle prisa, ära och upphöja HONOM?
Det tror jag inte. Inte alls. Jag tror att han kom för att predika efterföljelse och omvändelse. Och det, bästa läsare, är något helt annat! Detta är inte min Jesus, men det har jag hela tiden misstänkt.

6 kommentarer:

P-A Jonsson sa...

Johannesevangeliet 5:23
"för att alla skall ära Sonen liksom de ärar Fadern. Den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern, som har sänt honom."

Dewt är Jesus egna ord...

nya tant lila sa...

Ja, men detta har väl inte samma betydelse!

P-A Jonsson sa...

Vilken betydelse har "ära Sonen" till skillnad från "ära Jesus"?

nya tant lila sa...

Ingen, men ära betyder för mig att man respekterar inte att man står och örlar i gathörnen. Man kan ära någon genom att tro på någon.
Jag tycker att det hedrar dem från Svenska kyrkan som inte deltar i jippon av det slag som jag anser att Jesusmanifestationen är.

P-A Jonsson sa...

Men nu får du nog läsa vad du själv skriver...

Du kritiserar ju att Jesus äras i ditt första inlägg. "Var det detta Jesus ville? Att hans efterföljare skulle prisa, ära och upphöja HONOM?"

Och nu är det ok att ära Jesus, men det får inte ske öppet.

Din argumentation måste få lite mer stadga för att vara trovärdig. Annars luktar det av andra motiv.

nya tant lila sa...

Luktar av andra motiv??? När blev jag manipulativ?