söndag 22 maj 2011

Sista gången?

-Det blir nog sista gången, sade min väninna sedan barndomsåren när hon åkte iväg efter ett besök hos mig idag. Förra gången de var här var 1986, alltså för 25 år sedan. Nu åker hon och hennes man runt och besöker släkt och vänner- en sista gång? Hon fyller snart 70 år och han är fem år äldre och de flyttade till  Australien i slutet på 1960-talet.
Vi, min väninna och jag, har följt varandra genom åren sedan vi var bänkkamrater i femte klass i folkskolan. Det är 57 år sedan. På en vecka har jag träffat två väninnor som jag har känt ungefär lika länge.
Nu orkade de nog inte resa till Sverige fler gånger, menade de alltså när de lämnade mitt hus.
-Jag kommer kanske till er, sade jag.
Och sedan funderade jag över om detta verkligen var helt omöjligt, om jag på något sätt fick ihop pengar.
Varför inte? Jag har aldrig varit i Australien.

Inga kommentarer: