fredag 1 augusti 2014

Somrar

Det skulle vara ett program om 70-talet på tv, men jag orkade inte se det. Dock väckte det tankar hos mig, och så kom jag att tänka på mina somrar genom livet som har tett sig så olika vid olika tider.

Som barn åkte jag med mostrar till en moster och morbrors sommarstuga vid Drevviken vid Trångsund i Stockholm. Där lärde sig min lillebror och min kusin att simma. Stugan- nu ersatt av lyxvillor- låg på ett berg, och vi åt frukost i en ekbacke vid ett ekbord med utsikt över sjön. Det var bara fem minuters väg till badet. Jag åker dit ibland när jag är i Stockholm. Badet har inte förändrats. Husets enda bil, i slutet en Mercedes, hade husets herre som arbetade i stan. Så vi gick långa vägar till affären med en skrinda, där vi hade matvarorna. Ibland åkte vi in till lägenheten i stan. Först vid Gullmarsplan, men senare till en stor paradvåning på Östermalm. Jag visste inget annat än denna ganska avskärmade tillvaro i bekvämlighet med de närmaste omkring mig.
När jag blev äldre jobbade jag på somrarna. Från nitton års ålder som vikarierande mentalskötare. Sedan åkte jag ner till fästmannen i Italien, tills jag träffade en svensk man och gifte mig.

Då följde ett ganska stort antal år med tältande och båtliv. Vi for ut i Europa med tält, och alla som känner mig vet att jag helst bor på fyrstjärniga hotell. Ibland avbröt vi tältandet och tog in på ett sådant för att jag skulle hämta andan.

När vi hade skilt oss bestämde jag mig för att aldrig tälta igen!
De första åren gjorde jag en del utlandsresor.
Efter några år började jag jobba som reseledare ute i Europa och i Sverige. Barnen var ju båda vissa veckor hos sin far.  Det gjorde jag också första året efter flytten till Stockholm, men sedan hade jag dubbelboende i nio år och efter 1992 var jag här i mitt hus på sommaren.
Efter tillbakaflytten hit har jag rest i Sverige och besökt barnen på olika håll och annan släkt och haft folk här.
De sista åren har jag praktiserat samboskap till en del av sommaren frånsett att jag sedan 2010 har arbetat som guide i Blekinge.
Men den här sommaren är inte rolig! Jag har alltså så svårt att röra mig, och även om jag har haft sällskap här i fyra veckor blir jag isolerad när jag varken kan åka iväg eller bjuda hit folk.
Guidning är i nuläget otänkbart.
Det är faktiskt bara riktigt, riktigt tråkigt...även om jag har en skön trädgård att vistas i och inte så långt till havet.