söndag 24 augusti 2014

Saklig debatt 2

Av vad jag läst av Nya Tant Linas utläggningar är hon en av dem som inte tar så noga på skriften , bekännelsen eller den apostoliska läran och av vad jag förstår gör inte heller Du BOD det. Lite vacker psalmsång, ritualmässiga böner och Herrens välsignelse räcker för Er.


Först så ska det vara Lila och inte Lina. Vet inte om detta är avsiktligt. Detta kommer från en debatt om Svenska kyrkan idag på Bloggardag och kommentaren är skriven av signaturen HH, vem nu det är.


Jag måste erkänna att jag inte riktigt vet vad den apostoliska läran är. Ska man veta detta som kyrkobesökare? Det kanske ska avläggas någon sorts teologiskt kunskapsbevis innan man sätter sig i kyrkbänken? Jag går för övrigt inte längre i vår kyrka på gudstjänser/mässor. Vem orkar sitta med nio andra i en stor basilika och känna sig ödslig?


Det sista som skrivs ovan känner jag inte igen. Jag har väl länge debatterat mot kyrkans förflackning om det är det som menas!  Men är det något fel på vacker psalmsång, ritualmässiga böner och Herrens välsignelse? Det ska kanske vara salvelsefulla predikningar om synd och skuld? Ja, och så ska det naturligtvis vara rätt alkoholhalt på vinet som annars inte faktiskt kan förvandlas till Kristi blod!  Usch!
För mig finns gränser för riter och vidskepelse (vad är det annars). Där någonstans går gränsen!

Inga kommentarer: