lördag 30 augusti 2014

Den konstiga valrörelsen

Är inte valrörelsen märklig? Jag måste säga att jag känner mig ganska så förvirrad.
Alliansen far runt och ler och håller varandra om axlarna. De låtsas vara överens. Tills någon känner dem på pulsen.
För det finns frågor - stora och viktiga frågor- där man inte alls har samma uppfattning, sådana som
förstatligande av skolan
förstatligande av sjukhusvården
medlemskap i NATO
och hur är det med
den allmänna värnpliktens återinförande?
och med kärnkraften?


Är detta bagateller? Jag fattar inte att man kan gå till val tillsammans med så olika uppfattningar om stora frågor!


Så har vi Socialdemokraterna vars ledare inte vill tala om vilka partier de vill regera med. Och det är kanske bäst, även om alla anar att det blir MP och V.
Men dessa bådas företrädare gick ju i taket när regeringen plötsligt, just före ett eventuellt regeringsskifte, hade beslutat att köpa in  ett stort antal Jas-Gripen plan. Och detta stödde Socialdemokraterna.
Nej, jag förstår mig inte på dem.
I detta läge framstår ju faktiskt Sverigedemokraterna som ganska  tydliga med vad de vill. De har en stor fråga; begränsning av invandring/flyktingar, helst ut och bort med dessa och in med pengarna.
I jämförelse med den andra soppan verkar ju detta befriande enkelt! Till regeringsmakten kommer de ju inte! De som röstar på dem vet ju vad de får! :-)

Inga kommentarer: