lördag 30 augusti 2014

Allas lika värde, men du tillhör inte "alla"!

Jag har skrivit om detta tidigare, men jag vill gärna upprepa mig.
Nu i valtider skriker vissa partier mer än andra om "allas lika värde". Samtidigt är de mycket noga med att tala om vilka människor som de tar avstånd ifrån.
Jag upprepar vad jag har skrivit; är inte ALLA just ALLA?
Annars får man väl tillägga UTOM, och så får man väl räkna upp dem som inte ska räknas med.
Samma sak med yttrandefriheten. Vi har en lag mot diskriminering som sätter gränser, man trots denna har vi yttrandefrihet i landet.
Men som utvecklingen är nu så bör kanske även här göras ett tillägg när denna inte tycks gälla för folk.
Demonstrationsrätten och mötesfriheten har ju praktiskt satts ur funktion genom att människor omöjliggör möten för vissa grupper, som har fått tillstånd att demonstrera, genom att ringa i kyrkklockor, skräna, kasta saker, vissla etcetera, allt för att det som talaren säger inte ska höras.
Allt detta handlar naturligtvis om total respektlöshet. Både om respektlöshet mot dem som ska tala och om respektlöshet inför gällande lag.
Det är inte genom att skrika, ringa i kyrkklockor, kasta sten eller till och med- vilket händer- lägga hundbajs i trädgården hos politiker, som man påverkar saker. Detta är inte värdigt en demokrati.

Inga kommentarer: