tisdag 5 augusti 2014

- Det var människor som gjorde det!

När jag ser bilderna från Gaza på hur barn och vuxna blir dödade, tänker jag på berättelser som jag fick höra av invandrareleverna och de asylsökande ungdomarna på högstadiet, som jag undervisade de sista sex åren av min lärargärning.
En av eleverna var en mycket duktig flicka från Irak. Föräldrarna, ja i vart fall mamman, var djupt troende muslimer. De hade flytt till Sverige. Min elev berättade en dag hur deras hus hade blivit nerbränt när familjen var borta en kväll.
- Det var människor som gjorde det! sade hon.
Det var inte naturen eller något fel i huset som åstadkom branden, utan människor hade avsiktligt bränt ner deras hem.
Jag har ofta tänkt på de orden, och jag tänker på dem varje dag när jag ser bilderna från krigets Gaza. Det är människor som åstadkommer allt detta!


Den här lilla vasen var en present från min elev, när jag gick i pension. Jag kommer alltid att minnas henne när jag tittar på den.

Inga kommentarer: