torsdag 28 februari 2013

Totalt utschasad

Har just sett en hemsk deckare, där blodet flöt, på en tysk kanal. Jag ser inte sådant annars, men på det tyska kanalerna kan jag titta ibland.

Jag har inte haft så stor glädje av dagen, för jag har befunnit mig i ett totalt uttröttat tillstånd.
Först var det födelsedagsfirande, om än enkelt den dagen, så gäster i lördags, kaffe till akvarellkursen i måndags, gäster på kvällen och så föreläsning sent igår kväll i Växjö, som jag skrev om tidigare.
Sedan var jag så uppe i varv att jag vaknade jättetidigt, steg upp och läste tidningen och åt frukost och lade mig igen. På den vägen har det varit hela dagen, uppe ett par timmar och sedan har jag uttröttad drattat ner i sängen igen.
Någon gång under dagen ringde en ordförande mig, för det var ett distriktsmöte ikväll och undrade om han skulle hämta mig och konstaterade att det var ett fantastiskt väder.
Jag svarade att jag hade konstaterat det, men att jag var så trött att jag bara sov.

Det blir så ibland i min ålder. Man tar på sig, men orkar inte hur mycket som helst, och så går kraften ur en. Jag brukar säga att jag är en varannandags människa, i full gång ena dagen och i vila nästa.
Jag måste bättra på fysiken till i sommar, när jag har ganska så tuffa heldagsguidningar på tyska.

Och igår fick jag överta en guidning från en gammal kollega, som inte kunde ta den själv. Den gäller att guida nyanställda i kommunen i nästa vecka. I och för sig ett trevligt uppdrag, men jag är idag inte klar över var alla förskolor och äldreboenden ligger. Får rekognosera de närmaste dagarna.  Det blir lite nytt att lära, det är ju alltid givande.

Ibland tänker jag på vad min gamla mamma brukade fråga sig
- När ska jag bli pensionär?
Det börjar kanske bli tid för mig att fråga detsamma när guidningar och en och annan föreläsning börjar hopa sig.

Inga kommentarer: