Ett av de viktigaste skälen till att jag lämnade Folkpartiet var deras, i mitt tycke, huvudlösa skolpolitik. Den känns för mig som pedagog som att gå tillbaka till 1950-talet.
Hur kan man inbilla sig att människor lär sig bättre av att få ett dåligt betyg? Då vet man inget om vad som är motivationsskapande!
För det är ju det man säger, att de nu föreslagna betygen från årskurs 3 ska vara för dem som inte klarar sig så bra och som man ska kunna satsa extra resurser på.
Jag tror att vårt samhälles grundläggande problem är det som växer ur skolan. Ett gräsligt system där barn och ungdomar tvingas sitta instängda i en massa år och ibland till och med tvingas sitta stilla. Det är ju egentligen helt sjukt!
Om man nu ska ha betyg tycker jag att det är för sent att få de första betygen i åttan, som det har varit. Det finns då väldigt kort tid att rätta till ett sämre betyg. Men inte i trean! Tidigast i femman!
Vi ska ju ha klart för oss att långtifrån alla människor ser det som att betyg är något som man kan jobba för så att de blir bättre. Många ser dem i stället som ett värde på sig själva, och blir uppgivna och håglösa om de inte är bra.
Nej, jag tror inte på betygen som en morot. Möjligtvis som något nödvändigt ont, men inte som något som skulle förbättra någons lust att lära sig.
Sedan finns det faktiskt människor som har det svårt med inlärning. De stämplas ju för livet! Jo, vi stämplas för livet! Själv bär jag, i vart fall, med mig de betyg jag fick. Och jag har i livet till allra största delen sysslat med det som jag var bra på i skolan!
Plocka bort betygsgalningarna i regeringen! De verkar inte ha en susning om inlärning och pedagogik!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar