fredag 8 februari 2013

Präster som skämmer ut sitt stift

Nog ska man vara lite försiktig med varumärket! Att fara ut i okvädningar och samtidigt skriva att man tillhör en grupp eller ett stift kan ju verkligen göra att man smutsar ner hela gruppen eller stiftet.

Det är ett ansvar man tar, tycker jag, när man som representant för något ger ringar på vattnet för andra.

Att Dag Sandahl har varit både en tillgång och en besvärlig person i Växjö stift är väl ganska så solklart. Nu tror jag inte att folk i allmänhet bryr sig så mycket om det han säger, för man vet alltför tydligt vad han representerar. Detta betyder inte att de trakasserier och förlöjligande han serverar mot kvinnor i olika positioner blir mindre allvarliga. Men de flesta tänker nog att hans tid snart är ute, och han är ju inte heller i någon maktposition inom Svenska kyrkan. Och fancluben får väl gala ensamma efter hans utmarsch.

Andra, som denne präst från Skara stift, har ett stort ansvar när han trakasserar till exempel Per Eckerdal, Härnösands biskop och oss vanliga dödliga. Han sätter nämligen en smutsfläck på Skara stift.
Nu står det ju från och inte i, om man ska vara petig, och ingen vet om det är en präst inom Svenska kyrkan eller någon som är pensionär eller överhuvudtaget en präst.
Men den här personen tar alltså på sitt ansvar att kasta smuts på hela sitt stift genom att fok kan komma att tänka och undra vad det är för slags präster man har där.
Tänker man på detta?

Sedan när det gäller trakasserier så är det naturligtvis hemskt när någon/några säger att de ska döda och våldta någon, men detta är trots allt allmänt och inte direkt personligt relaterat.

Men om någon säger att han/hon förstår att jag har tagit illa vid mig av att bli sparkad (dessutom lögn, för det var en gemensam överenskommelse med fallskärm) från en tjänst som folkhögskolerektor och att jag  andas bitter förgrämdhet och bör söka hjälp, då är det faktiskt ett snäpp värre, tycker jag.
Här är trakasserierna, osakligheterna och elakheterna direkt riktade till min person och handlar om mitt liv.

Av någon som påstår sig vara präst! Är detta verkligen möjligt eller är det någon som går under falsk ämbetsbeteckning?
Hur ser det ut i Skara stift?

Inga kommentarer: