måndag 11 februari 2013

Att bli utestängd för att inkludera

Den "store" opinionsbildande ? (för vem?) ölandsprästen går på högvarv för att den homofoba Mekane Yesuskyrkan i Etiopien har stängt kontakterna med alla kyrkor som viger samkönade par.
Detta är enligt hans utsagor något alldeles förskräckligt.

Tja, visst kan man se Kyrkan som något fristående från människor, om man vill det. Med någon sorts internationell, kyrklig gemenskap som inkluderar någon sorts abstrakta Kyrkor utan hänsyn till  människorna. Något som är viktigare än gemenskapen och respekten för medlemmarna. Det är tydligen för honom bättre att exkludera medlemmar än att exkludera andra kyrkor. Vad är det för sorts tänkesätt?

Jag är oerhört stolt över att tillhöra en kyrka som är inkluderande och som går i täten för alla människors lika värde och inte är fånigt fixerad vid människors könspreferenser, utan ser kärleken som det väsentliga när människor vill leva tillsammans.

För en liten stund har kritiken fastnat vid detta ämne på hans blogg. Så för stunden tycks till och med ämbetsfrågan vara en andrahandsfråga. Hur orkar han/de?

Fancluben stämmer så klart in och talar om hur hemsk Svenska kyrkan är och vilket sjunkande skepp de befinner sig på. Men varför stiger de inte av det skeppet? Fördelen med detta skulle ju vara att vi andra slapp destruktiva människor som bara är ute efter att kritisera i stället för att aktivt jobba för sin egen lilla del. Ja, det gör väl i och för sig ölandsprästen. Han är visst ett så gott föredöme med allt sitt vurmande för starka drycker att ett gäng ungdomar hade tagit sig in i en kyrka på Öland för att festa och dricka för några dagar sedan. Vad ska de tro? De tror väl att det är så här det ska gå till!

Min belackare har mycket syre på den här bloggen och skriver idag  att vi ska älska alla människor!

Han glömde att undanta mig!!!

Nu är det säkert så att de allra flesta i fancluben är ganska så till åren komna. (Jodå, jag också!Men jag tillhör inte den klubben.) Så de är ju snart inte att räkna med i utvecklingen av kyrkan framöver. Det kan man ju ha tröst av att tänka!

Dock måste jag fråga mig varför inte biskopen i Växjö, Jan Johansson, träder in och markerar mot detta ständiga kyrkliga förtal på en blogg tillhörande en av prästerna i stiftet? Han kan väl inte vara rädd för Sandahl?

Varför jag gång på gång uppehåller mig vid vad som skrivs på den bloggen? Jo, jag anser att allt Dom- och Vi- tänkande är farligt när det uttrycks på detta sätt, där man sätter mindre värd- stämpel på en massa andra människor allt ifrån kvinnor som ämbetsbärare till journalister och andra i kyrkomötet plus då, naturligtvis, flera i kyrkans ledning.
Nazistiska tendenser ska bekämpas varhelst de dyker upp!

 

Inga kommentarer: