tisdag 12 februari 2013

Sätt ner foten!

Vi måste mycket tydligt och bestämt ta avstånd från såna här uttryckssätt eftersom människor skadas av dem.

Detta skrivet apropå näthat! Visst är detta sant!

Det påminner mig emellertid om en väninnas berättelse. Hon levde för några år sedan med en man som hon var gift en mycket kort tid med, och förhållandet var ytterst svårt för henne. (Hon är förresten också död sedan ett par år.)

En dag ringde hon till mig och berättade att hennes man hade spottat henne i ansiktet och kallat henne "hora".
- Har du varit otrogen? frågade jag henne, vilket jag tyckte var logiskt.
- Inte alls, jag gick bara emot honom i en diskussion, svarade hon.

Vad är det här? Kan man kasta vad som helst hur som helst i en kvinnas ansikte, utan att detta har det minsta med verkligheten att göra?

Jo, det är helt rätt! Människor skadas av sådant här, och den sortens människor som uppträder så ska man bara avpollettera.

1 kommentar:

LFL sa...

Initiativet till häxprocesserna i Torsåker togs inte av kyrkan utan av landshövdingen Sparre, som ledde Kungliga trolldomskommissionens arbete i norra Sverige. Landshövdningen gav den unga prästen (vad han nu hette) i uppdrag att spåra upp alla häxor i pastoratet. Det är en grov historieförfalskning när man ger kyrkan hela skulden för häxprocesserna. Lärdomen för kyrkans del blev väl att hålla kristendomen ren från hednisk vidskepelse, som under tiden för häxprocesserna var vanlig bland både "hög och låg". Trolldom var långt in på 1700-talet ett brott enligt lagen.