söndag 10 februari 2013

Om Jantelagen och Kristus

Jag är trött. Någon beskyller mig för de konstigaste saker.
Vad gör man när man slåss mot väderkvarnar?

Satte mig framför TV:n, iklädd morgonrock, för att försöka få i mig något som kunde lyfta.
Det var en bra predikan med många tänkvärda inslag.
Först var det mycket kloka ord om att Kristus inte lever för att prästen predikar om honom, utan prästen predikar för att Kristus lever. Så sant!

Kristus lever inte heller för att vi samlas till gudstjänst, utan vi samlas till gudstjänst för att Kristus lever.

Min tro är fast som berget. Men min förmåga att leva i den och att dra konsekvenser av den i mitt eget liv sviktar ofta. Känslan av att jag i vissa situationer borde göra något annat kan vara stark.

Vidare i predikan talade pastorn om Jantelagen och att vi inte skulle förminska oss själva, utan låta vårt ljus lysa, så fick också andras ljus lysa.
Så enkelt och så svårt! Speciellt om vi är omgivna av människor som hela tiden försöker dra ner oss så att vi själva blir tvungna att gå till motattack för att överleva.

Nu måste jag fokusera på det som lyfter mig så att jag kan orka ge något till omvärlden. 

Herre visa mig din väg och gör mig villig att vandra den!

Inga kommentarer: