söndag 20 januari 2013

Till minne av mormor

Den 16 januari var det 142 år sedan vår mormor föddes. Hon blev 92 år gammal. Jag minns henne alltid som en gammal kvinna och när jag ser kort på henne, då hon sitter med mig som liten i knäet, ser jag en äldre kvinna med huckle. Då var hon två år äldre än jag är idag.

Tänk om hon hade sett samhället idag! Vad hade hon tyckt om datorer och mobiltelefoner, om bankrån och ett Sverige vars befolkning inte går att känna igen?

Mormor och morfar fick åtta barn, ett, en son, blev en ängel vid 25 års ålder. De andra blev bortåt åttio år eller mer, den äldsta nästan 95 år. Hon var yngst.

Från en lägenhet i stan flyttade mormor med hemmavarande döttrar till en villa i ett av Malmös bästa kvarter 1936,  där hon levde i 27 år.
1949 flyttade vi in i en villa mittemot denna villa och mellan oss fanns två stora och prunkande trädgårdar. På det sättet kom jag att mera växa upp i en släkt än i en familj.

                                         Mormors stolar i min trädgård.


Inga kommentarer: