tisdag 22 januari 2013

Nätet- rättshaveristernas härliga spelplan

Igår råkade jag i bilradion höra att högerextremister invaderade sociala medier och nätet och bredde ut sig och lanserade sina åsikter och sin främlingsfientlighet, ofta under varierande signaturer. Nätet kan användas till mycket!

Men ibland när jag läser oändliga bloggkommentarer, där de stridande fyller det ena inlägget efter det andra för att driva sin uppfattning, utan att synbart ta in vad den eller de andra debattörerna menar i frågan, tänker jag att det finns fler än högerextremister som invaderar nätet.

Att vara rättshaverist betyder förvisso inte att man nödvändigtvis måste driva frågor till domstol och dra in advokater och rättsväsendet. Det kan lika gärna vara att man (ev. också) envist och ihärdigt driver sin åsikt utan att någonsin ge med sig. Inte ens om man får svart på vitt att man har fel ger man sig.

Det händer ibland att man råkar på människor som betvivlar vad andra säger, även om dessa på något sätt har sakkunskap i frågan.
- Det ska jag kolla! säger de då.
Jag träffade på den sorten på högstadier där jag arbetade. Fullständigt olidliga kolleger som ifrågasatte vad andra upplyste dem om. Ibland undrade jag om detta var någon sorts yrkessjukdom genom att man alltid var tvungen att kolla vad elever fått fram på exempelvis internet. I vilket fall så är detta tillvägagångssätt förolämpande för den som vet, men inte blir trodd.
Debatter på nätet är naturligtvis en härlig miljö för allehanda rättshaverister, som absolut inte vill ge sig, hur bagatellartad frågan än är och hur fel de än har.

Men hur många är de egentligen som har den sortens karaktärsdrag? Ibland verkar det ju som om världen vore fylld av dem!



Inga kommentarer: