torsdag 17 januari 2013

Månggifte!?- och så är man för gammal!

Alla i Sverige vet väl vid det här laget att Centerns ungdomsförbund har kommit med ett förslag om månggifte.
Det är ju ganska märkligt att Sverige som enda kristna land (för det är vi väl fortfarande?) skulle införa något sådant.
Kanske är det ett muslimskt inflytande, trodde jag, men detta förnekades på någon facebook, då en person påstod att man hade börjat diskutera månggifte redan på 1960-talet. Detta var absolut något som jag missade. Jag trodde inte att man var så pigg på att gifta sig överhuvudtaget på 1960-70 talen.
Själva, exmaken och jag, gifte vi oss 1967 efter ganska kort bekantskap eftersom vi fick en studentlägenhet, och då var vi tvungna att vara gifta. En del blev gravida och gifte sig, vi blev med lägenhet. Vårt första barn föddes inte förrän fyra år senare, så någon graviditet var inte skälet.

Men för att återgå till månggiftet. Ja, det kunde kanske vara praktiskt att ha flera män i huset!? En som var praktisk och hjälpte till i hushållet, en som bara bloggade - nåja skottade snö och sågade grenar också - och så alla i sängen! Häftigt! För det gäller väl kvinnor också? Eller skulle det bara gälla för männen att de fick ha flera fruar?

Synd att man är för gammal för sådana utsvävningar - det skulle jag nog inte ha ork till! I min ålder får man vara mycket glad om man ens klarar av en annan gamling! Det är ju knappt det, som ni som är mina läsare väl vet. Det gungar rätt rejält ibland, för hur kan man lära oss gamla hundar att sitta!?

Men, det blir nog inget månggifte! För varför skulle vi helt skilja ut oss som ett vanligt, normalt civiliserat land för att några hippa tonåringar har fått en konstig idé? Det får de nog bara drömma om, de som vi andra!

4 kommentarer:

LFL sa...

Fästmannen ångrar nog att han tog den här bilden....som tyvärr kan tolkas så att "tanten" inte alls är för gammal för det som hon skriver om.

vally sa...

Tanten ser väldigt sexig ut tycker jag.

nya tant lila sa...

Det var snällt skrivet...

vally sa...

Hörde häromdagen en muslimsk karlslok säga, att svarsjukan bland fruarna var deras största problem.
Tacka sjutton för det.