onsdag 2 januari 2013

Att ta bort en del jul-måsten

Julen är en ganska enkel mathelg, tycker jag. Det vill säga om man inte har en massa krav på sig att göra allting själv. Sådana har jag inte längre.

Häromåret skulle jag absolut göra egna köttbullar. Dem man köper färdiga är mycket godare än mina. Varför skulle jag då stå och göra egna?
Kakor brukar jag baka, men pepparkakor köper jag numera, när det inte finns småbarn i huset. Den färdiga risgröten kan man blanda med grädde och få en härlig ris á la Malta av, med färdigköpt saftsås.
I nuvarande viktläge har kakorna inte högsta prioritet här i huset.

- Har du lagt in sill? undrade en väninna.
Nej, jag har aldrig i mitt liv lagt in sill. Den sill man köper färdiginlagd smakar tillräckligt bra för mig. Det finns ju dessutom många olika sorter.
Fast  Janssons frestelse gör jag faktiskt!

När jag är trött och känner att det blir för mycket brukar jag försöka skala av kraven. Nu skulle jag åka bort över den största delen av julen, så det förenklade dessutom en del.

Men jag tycker överhuvudtaget att det är lite fjantigt med alla julmåsten vad gäller mat och bak. Det är en sak om man har små barn i huset. Då kan det vara roligt att baka pepparkakor och göra annat julgott, men vi vuxna kan ju faktiskt vara ganska så nöjda med allt det som finns i affären och som oftast smakar alldeles utmärkt .Skulle jag spara någon enstaka krona på att göra saker själv, så får jag tänka att tid också kostar.

Så egentligen behöver väl varken julen eller midsommar vara några stora, tungt belastade helger vad beträffar matlagning.
De är det inte för mig i vart fall.
 

Inga kommentarer: