lördag 19 januari 2013

Ge mig bara lugn och ro!

Det pågår ett inbördeskrig inom Svenska kyrkan som inte minst visar sig på vissa kyrkliga bloggar, som ölandsprästens och biskop Bonniers. Lärda män, en del från teologiska fakulteter och andra autodidakter, håller på att slå varandra i huvudet med tolkningar och bibelcitat på ett otroligt tröttsamt och pinsamt sätt, tycker jag.

En av debattörerna, eller debattanterna, sitter sedan den 26 december fastklistrad i ett angränsande rum här med SIN dator från morgon till långt ut på natten för att lära de teologutbildade olärda vad som är RÄTT!

Okey, då drabbar inte undervisningen mig i vart fall!

Men vad pågår? Tror de att de når frälsning eller öppnar pärleporten för sig själva genom detta oändliga harvande? Är detta god kristendom att hela tiden så split och strida med varandra?

Det har hänt att jag har deltagit, men jag har nu på det stora hela gett upp. Både det ena och det andra.

Nästa vecka reser debattören tillbaka hem. Och jag ska ägna mig åt mitt eget kreativa liv.
Den kommande veckan är fylld av aktiviteter. Bara jag lyckas hålla mig pigg och kry.
Jag får väl försöka bortse från de nedbrytande råden från någon att jag borde banta och gymnastisera i stället för att gå kurs på universitetet, och i stället glädja mig åt det som ger mitt liv glädje. Dit hör inte längre oändliga fighter. 

En del saker och människor får en att växa. Annat tär på energin.

Nu vill jag bara ha lugn och ro! Få ägna mig åt musik, konst och språkstudier och träffa trevliga människor som inte häckar på bloggarna och bidrar till inbördeskrig inom Svenska kyrkan.

Det är lätt att gå fel i livet...

Snart vår!




Inga kommentarer: