tisdag 8 januari 2013

Rånad på vad?

Jag läste just om en kvinna i 40-årsåldern som hade blivit rånad vid 18-tiden i Stockholm idag. Vad som förundrar mig är vad de kan hitta om de rånar en kvinna på hennes handväska. Nycklar? Kort? Det är väl få som har kontanter idag. Någon mobiltelefon som man måste ha kod till?

Lika förvånad är jag över åldringsrånen i hemmen. Vad skulle de hitta hos mig? Högst 20 kronor i kontanter, inte en droppe alkohol och inga smycken värda något speciellt. Skulle knappast löna sig att ta sig in här.
Dessutom har jag alltid mycket lite pengar på betalkorten.

Kan personrånen verkligen vara lönsamma? Det är säkert säkrare att råna en guldsmedsaffär om man vill ha något värdefullt, tror jag. Gamla tanter eller unga kvinnor är nog inte så lönsamma!

Inga kommentarer: