onsdag 9 januari 2013

Kristen reinkarnationstro, har det funnits?

Vem mörkar sanningen? Har det funnits en kristen reinkarnationstro, som bannlystes på kyrkomötet 553 då gnosticismen förbjöds?

Detta förnekas av många inom kyrkan. Andra källor säger att reinkarnationstron fanns i den judiska religionen på Jesu tid, och att han trodde på denna. Man menar också att han har sagt att Johannes är en återfödd Elia.

Vad ska man tro? Vem säger sanningen?

Det hela är löjligt. Om vi återföds kan ju inga kyrkomöten i världen hindra detta, och det hjälper inte att nutida präster förnekar att reinkarnation också har funnits inom kristendomen. Återföds man så återföds man, oavsett vad människor tycker. Så enkelt är det.

Men det hela är intressant. För om det är så, då är ju hela historien med att man ska uppstå från den döda en helt annan sak. Då är detta nämligen ett pånyttfödande.

Vad jag själv tror?
Jag har, som jag har skrivit tidigare, någon sorts märklig insikt om att något viktigt har gått förlorat i kristendomen på vägen och att detta bör återerövras. Vad det är vet jag inte.

Men jag hoppas verkligen att vi inte återföds. För min del räcker det fullt upp med att leva en gång. Mer än väl.

Inga kommentarer: