torsdag 12 januari 2012

Vin till en 18-åring!!!

Idag kunde man väl verkligen tala om moralpanik när reportrarna stod med kamerorna höjda inför den fruktansvärda anklagelsen att en expedit på Systembolaget hade slarvat med legitimationen hos en kund, så att han hade råkat sälja vin till en 18-åring.

Tänk om 18-åringen skulle ha vinet till sitt bröllop! Ja, detta vore ju helt möjligt. De får ju gifta sig vid 18, men inte köpa vin till sitt bröllop. Undrar om föräldrarna langar då?

Detta brukar jag berätta för utländska turister på somrarna när vi passerar  Systembolaget. De tycker att det är lika roligt som jag tycker att det är. Men jag brukar tillägga att de faktiskt kan gå på restaurang och bli serverade alkohol redan när de är 18 år.

Igår fick jag ett mejl med ett foto på svensk akvavit från Italien. Inköpt var? På IKEA i Milano! Utan åldersgräns, förmodar jag. Jo, mejlavsändaren hade passerat 20-årsgränsen i vilket fall.

1 kommentar:

Vin online sa...

Hahahahah... LMFAO
Men självklart helt rätt :)