lördag 28 januari 2012

Mitt nya parti

Hela eftermiddagen har jag tillbringat framför tv:n och tittat på KD:s extra riksting och pläderingarna för partiledaren och utmanaren. Göran Hägglund vann med mycket god marginal 198-88.
Stämningen i debatten var härligt positiv. Debattörerna  fick instruktionen att bara prata för den det gällde och inte prata mot någon. Och detta följdes. Positivt med ett parti där man inte gillar förtal!
Jag känner redan att jag kommer att trivas utmärkt där.

Det som var anmärkningsvärt var att när det gällde partiledarna var det inga som helst politiska skiljelinjer som togs fram, utan endast ledaregenskaperna hos den de pratade för. I politiken sades partimedlemmarna vara överens. De var alla kristdemokrater. Om sedan detta stämmer med verkligheten är ju svårt att säga om man inte har sett partiet inifrån, men den fina stämningen talade ett tydligt språk om vänliga människor, tycker jag. Det bådar gott!

4 kommentarer:

LFL sa...

Jag gratulerar naturligtvis till att det har varit bra hittills. Jag gratulerar också Mats Odell till de höga siffrorna. Inte alls illa för att vara en utmanare. Förutom att han har en kristen profil, så är Odell kompetent och handlingskraftig i de politiska sakfrågorna, samt en skicklig förhandlare. Vilket hade behövts om kd ska ha någon påverkan inom alliansen. Synd att han inte blev vald!

vally sa...

Undrar vilka Odells ambitioner är...
Hur skall deras samarbete te sig nu, när vänskapen tydligen fått sig en törn. Hans och Hägglunds.
Tittade på Agenda och där framgick helt uppenbart att så var fallet.

Anonym sa...

Jag funderar också på att byta. Har dock inte bestämt mig ännu för vilket det blir men det blir ett av dom övriga 3 regeringspartierna iallafall. Har alltid sett mig som liberal och alltid trott att jag känt mig mest hemma i Folkpartiet men jag känner inte riktigt igen mig i det partiet längre. Trodde stenhårt på att Jan Björklund med sin liberalkonservativa framtoning och sitt budskap om mer lag och ordning skulle kunna lyfta partiet men det har inte hänt någonting åt det bättre hållet. Och när man känner att man det blir färre och färre ståndpunkter man kan försvara i diskussioner och debatter så ska man allvarligt överväga att byta. Det känns som om jag nått den gränsen snart.
// Rickard

nya tant lila sa...

Vally! Jo, jag såg också Agenda, och det verkar så.
Rickard! För mig stämde till slut ingenting. När jag var på en konferens där vi gick igenom motioner till landsmötet kunde jag nästan inte ställa upp på någonting. Och så tycker jag att skolpolitiken är heltossig, även om det har behövts med en uppstramning av lärarbehörigheterna. Det är inte betyg som får eleverna motiverade!
Jag hoppa att kd blir bra. Och så hoppas jag på att hitta snälla människor där!