tisdag 17 januari 2012

Jaså, det tycker miljöministern!

Miljöministern tycker att vi ska köra mindre bil. Det kan man tycka när man jobbar vid tunnelbanan som går var femte minut, eller något sådant och inte vet hur det är att inte kunna ta sig hem på kvällarna från närmaste stad, eller ha bussen så pass långt borta att man ändå måste köra dit. Nu vet jag förstås inte var miljöministern bor.

Men det är klart att man borde köra mindre bil i storstäderna.

Vi skulle äta 6-8 skivor bröd per dag för några år sedan.
Sedan skulle vi bli smala på att äta fläsk och smör. Gallstensanfall räknas inte i sammanhanget! 

Så skulle hela folket vaccinera sig mot svininfluensan med i stort sett outprovat vaccin!
Och så ska vi kvinnor klämma in brösten i hemska apparater vart- annat år- i vart fall tills de upptäcker att man får cancer av detta.

Sedan ska de stackars vargarna förflyttas, helst in till Hötorget, försedda med sändare.

Jag är så trött på politiker - och andra!- som försöker mästra mig(oss). Folk som känner mig borde begripa hur allergisk jag är mot mästrande!
Det beror på min (salig) charmerande, men dominerande mor, sade expertisen som jag var gift med! Fast han sade det förstås inte i de sammanhangen, utan då jag blev arg för att verktygslådan knappast av sig själv gick från matbordet. (exempelvis)
Men det gäller säkert här också!

4 kommentarer:

vally sa...

Blir så trött på vargtjatet.
Det heter väl att man skall köra bil mindre. Jag reagerade i Rapport.

nya tant lila sa...

Byt ut.
Gå mindre till fots.
Gå till fots mindre.
Tycker nog båda går.

vally sa...

Klart det gör men i ditt exempel, med preposition, låter det bättre.

Kanske menas det att vi skall köra mindre bilar.
;-)

nya tant lila sa...

Jo, men visst kan man bli osäker på det språkliga många gånger. Jag skriver alltid med Svenska Akademiens ordlista vid sidan om mig på bordet.