onsdag 4 januari 2012

Bräckligt gods?

Vi människor kan vara mer eller mindre känsliga för hur vi blir bemötta. Kanske är det också så att om vi har varit i sammanhang, där vi har blivit hövligt och trevligt bemötta, blir vi ännu mera stötta när folk är ohövliga mot oss.
Igår blev jag, som sagt, åthutad, när jag inte alls hade haft några illasinnade avsikter med det jag hade skrivit.
Det är obehagligt, även om det naturligtvis säger mera om vulgariteten hos den som bär sig åt så.

Vissa människor älskar också att spela ut andra. "Dig ska vi stänga ute leken."
Jag kan nog reta folk på mig ibland. Någon gång räcker det med att man klarar saker bra för att detta ska inträffa. Jantelagen, som bekant!

Så var det detta med Facebook. För en tid sedan ändrades systemet så att de inte längre skickade ut mejl om exempelvis vänförfrågningar. Jag har undrat varför det inte har kommit några sådana på länge. Dessutom har jag nästan misstänkt en väninna för att vara glömsk, då hon insisterade på att hon hade skrivit till mig på Facebook och jag inte hade fått detta.
Nu är mysteriet löst. Jag har hittat både väninnans meddelande och vänförfrågningar på ett ställe som jag inte hade upptäckt tidigare. Undrar hur länge de har legat där.

Vissa av oss människor borde kanske ha en varningslapp med "bräckligt gods" på sig. Det är inte lätt att alltid tolka människors inre av den yttre fasaden. Men rent generellt borde inte någon bära sig åt som aggressiva terrier mot någon annan människa.
I synnerhet inte de som låtsas tro på människors lika värde.

Inga kommentarer: