måndag 5 november 2012

Ordningen återställd

Natten var inte så kul precis, när jag var rädd för att värmepannan inte skulle gå att reparera.Men det gjorde den, och det var billigt och det gick fort. Nu är den igång igen.

Kvar finns den där otäcka känslan av total sårbarhet. Ju äldre jag blir desto mera inser jag familjens och de näras betydelse.

Och inte hade jag begripit att tre proppar på utsidan av huset reglerar trefas och att spisen inte fungerar riktigt om inte alla propparna är hela. Det berättade Mannen för mig. Han har stora fördelar också, fast jag kunde gärna varit utan en del av debatterna!

Nej, ensam är förvisso inte stark. Det känns lite tryggare med någon i bakgrunden! Bara det inte hade varit så jobbigt att ha folk inpå sig! Nu har jag snart haft mitt hus i trettio år, och det är trettio är sedan vi skilde oss, exmaken och jag, och det är tjugo år sedan dottern flyttade hemifrån.
 Det är klart att man skaffar sig vanor på så många år av ensamboende! Jag tycker att det är behagligt att bo själv, såvida man inte har ryggskott och en icke-fungerande värme i huset!

I morse tänkte jag på att det också är märkligt att varje gång jag är besluten att gå ensam framöver händer något i mitt liv som är jobbigt när man är själv! Som om någon visade och sade
- Titta här, hur stor är du nu då?

Och då är man inte så stor... Faktiskt!

6 kommentarer:

LFL sa...

Jo, det är mycket som du inte vet, exempelvis att en luft-vatten värmepump INTE blåser ut varmluft på ett enda ställe, utan fungerar precis som din gamla värmepanna, som det lyckligtvis inte var något större fel på. Men om den gamla värmepannan inte hade gått att reparera, så hade merkostnaden för en luft-vatten värmepump - jämfört med en ny värmepanna av samma sort som den gamla, givit en sänkt totalkostnad (el + armortering + ränta) redan första året.

Det är däremot tveksamt om det hade lönat sig att byta ut en FUNGERANDE värmepanna.

nya tant lila sa...

Puh! Just det, jag måste pausa ibland...
Jag ska inte ha en värmepump!!!

LFL sa...

Men frågan är ju varför du inte ska ha det. Så länge din gamla värmepanna fungerar, är troligen det bästa alternativet att fortsätta med den. Och det även om det skulle krävas reparationer på några tusen i framtiden. Däremot menar jag att man måste ha studerat alternativen, INNAN det händer något, som att man inte tvingas ta så stora beslut, som det kan bli fråga om, under stressande förhållanden. Elpriset i södra Sverige kan komma att stiga ytterligare på grund av närheten till den tyska elmarknaden. Du visste inte att spisen går på trefas, och du blandar ihop olika typer av värmepumpar. Ta dig tid att studera detta i lugn och ro!

vally sa...

Hade du inte kollat propparna?
Du kan väl ha en värmepump också. Jättebra när man vill ha kyla på sommaren.
I alla fall jättehärligt att allt funkar igen.

nya tant lila sa...

Vally, jo, jag hade kollat propparna, men inte dem på utsidan.

Inga kommentarer till LFL! Mina åsikter är inte annorlunda än de var i telefonen!

LFL sa...

Vally, det är den typen som ger kyla på sommaren som deponerar all värmen - eller kylan - på samma ställe i huset. En sådan värmepump kan alltså inte ersätta en värmepanna som har lagt av, utan kan bara vara ett komplement. Och då sparar man ju inte så mycket energi. Jo, det kan nog vara skönt på sommaren, om det är olidligt varmt i huset.