onsdag 7 november 2012

Gud välsigne Sverige!

Jag börjar bli mer och mer nyfiken på USA, ett land som jag inte har besökt själv, men hört mycket om då ena barnet varit där många gånger. Det som jag tycker är så fascinerande är deras förhållningssätt till religionen. Tänk att en mormon kunde komma så långt i presidentvalet! Ja, detta tycker jag inte är så trevligt, men det säger väl en hel del om landet.

Till det trevliga hör avslutningarna på presidenternas och kandidaternas tal
-God bless America!

Det tycker jag att vi ska ta över här! Tänk att få höra Fredrik Reinfeldt eller en sosseledare säga

-Gud välsigne Sverige!

Detta skulle ju inte ens präster få säga var som helst i det här landet!

3 kommentarer:

LFL sa...

När förloraren i presidentvalet, Mitt Romney, sa att han ber (pray) att segraren Obama ska lyckas med sin uppgift att leda landet, översatte SVT "pray" med "hoppas".

Detta var fult gjort mot både Obama och Romey, men särskilt mot Romney som därmed framstår som en dålig förlorare. "Jag hoppas" har ju en bismak av tvivel, medan "Jag ber" uttrycker en innerlig önskan om bönhörelse.

Till detta kommer ju aspekten vilken central plats religionen har i amerikanskt liv, när man ber t.o.m. en politisk motståndare.

Kan någon bli kränkt av någon annans förbön?

nya tant lila sa...

Det gick mig förbi jag hörde bara "pray" och läste tydligen inte översättningen.

Någon får väl skriva och fråga dem på SVT om deras översättare inte kan engelska.

vally sa...

Din kritik, av att låta en mormon komma så långt, gillar jag. Detta har sysselsatt mina tankar vid flera tillfällen.