måndag 26 november 2012

Men vilka var de?

Mitt liv är i stora drag dokumenterat sedan 1957 i små almanackor där jag har skrivit om jag har gjort något speciellt, träffat någon, varit på fest eller bio, teater eller resa eller om något annat har inträffat i livet. Detta är mycket intressant, för jag märker hur man i minnet kan kasta om tiden. Vissa händelser som jag tror är senare visar sig vara tidigare och tvärtom.

Idag skulle jag kolla när vi fick TV hemma. Det var tidigt, men jag visste inte om det var 1957 eller 1958. Vad jag hittade var anteckningar från januari 1958 om vad vi hade sett på TV! Det var andra tider det, när det bara fanns ett program - i början av det året dessutom bara på danska i södra Sverige.
Och en sådan stor sak var alltså detta med TV-programmen att jag har antecknat dem. I början såg vi allt i den fyrkantiga svart-vita lådan. Vi var bland de allra första på gatan och i släkten som hade TV, så därför samlades folk ibland hos oss.

1957 var jag fjorton år gammal och läste för prästen,  som det hette, och konfirmerades i april månad. Jag noterade att jag fortfarande tog pianolektioner.

Det är roligt att ha de där gamla anteckningarna, kompletterade med dagboksskrivande vissa perioder, men det finns ett problem. De där anteckningarna skulle vara mycket hemliga och därför är de kodade med bokstäver i stället för namnen på dem som jag och mina väninnor var ute med.
Idag har jag tyvärr ingen aning om vem exempelvis P eller H är, för det är ju inte ens initialerna på namnen.

Det är lite synd för det kunde ju ha varit kul att veta vilka vi gick ut med, och de är helt borta från mitt minne.

Inga kommentarer: